Kjøkkenhagen

Kjøkkenhagen er et viktig sted. Her får barna praktiske erfaringer om hvordan naturen henger sammen og en forståelse av hvor maten kommer fra. Eller "fra jord til bord" som vi liker å kalle det.

I kjøkkenhagen vår benytter vi oss av komposten vår som blant annet består av fjorårets blader og planter og avfall ifra hønsegården. God og næringsrik jord er viktig for at vi skal få ting til å vokse, akkurat som vi mennesker trenger et godt og næringsrikt miljø rundt oss for å utvikle oss. På våren er barna med på å klargjøre jorda, plante og så frø, som vi videre må passe på og stelle godt med. Gjennom våren og sommeren passer vi på at det får nok vann og holdes ved like slik at plantene vi vil ha der får best mulig forutsetninger for å vokse. På høsten ser vi først resultatet og barna er med på å høste inn og dandere maten slik at vi får det på bordet. På denne måten er barna med på hele prosessen fra et lite frø til vi kan nyte det vi høster inn. Hvor mye jobb vi må legge ned for at maten vi spiser skal bli til. Maten vi spiser vokser ikke frem i nærmeste butikk. Barna viser en stolthet og glede ved å servere og spise maten de selv har vært med på å produsere.

Vanning, pass og stell må til for at vi skal få mat på bordet. Selv om resultatet ikke alltid blir så stort, så smaker det ekstra godt når vi har laget det selv.