Årstidsfester

Gjennom barnehageåret har vi flere faste fester som vi markerer. Dette er blant annet med på å gi barna forutsigbarhet, i tillegg til en konkretisering av hvor vi er i årets forløp.

Høstfest

I september/oktober har vi høstfest og feirer markens grøde. Vi lager saft, syltetøy, suppe og kake fra egen avling. Vi spiser som regel potet/grønnsakssuppe til lunsj, og foresatte får gulrotkake, kaffe og hjemmelaget saft ved henting.

Lanternefest

I slutten av november sier vi farvel til sola som tar seg en lang vinerferie her i Totenvika. Dette markerer vi ved at barna får be med seg familiemedlemmer og vi går med lykter vi har laget selv og synger i mørket. Denne festen skal minne oss om å ha omsorg og ta vare på hverandre.

Adventshage

I starten av desember ønsker vi advent velkommen og feirer dette med lysfest inne, hvor barna tenner lys og synger julesanger.

Luciafeiring

Barna på stor avdeling går i tog, synger luciasangen og serverer lussekatter til barna på Spurv.

Nissefest

Vi kler oss ut som nisser, spiser grøt og gjør nissestreker.

Fastelavn

Vi lager fastelavnsris og koser oss med boller med krem.

Vi kler oss ut, ofte etter et bestemt tema, og har opplegg deretter.

Påskelunsj

Vi lager oss et deilig måltid uka før påske. Koser oss med god mat og høytidlig stemning.

Vårfest

Vi priser vårens nye liv, lager pinsefugler og spiser måltid ute under epletrærne.

Sommerfest

Vi tar farvel med det gamle året og de som skal begynne på skolen. Barna og foreldrene som skal begynne i barnehagen til høsten er også velkomne sammen med alle foreldre og søsken til barn som allerede går her.